torsdag 29 november 2007

är biffen varm?

ska börja med att berätta en liten sak. jag vet att blogg inte ska va nån jävla dagbok men detta måste jag fan säga.

på mitt nya jobb som där jag jobbar som servitör hade jag ett storbord på 10 personer. jag skulle börja med att gå ut med välkomstdrinkar och när jag är precis bakom en kvinna tappar jag 5 drinkar i nacken på henne. jag tror jag aldrig har mått så dåligt i hela mitt liv. hon sa dock att det inte va nån fara men har ångest än idag.

så... julen är här nästan iaf. va kul, inte. julen är nog den bästa tiden på året för att se hur ytliga folk är och hur dom styrs av fårt samhälle och våra sjuka ideal och traditioner.

jag vet inte ens vart jag ska börja, men kan säga att det är sista gången jag firar jul.

kan nån förklara för mig varför ni firar Lucia? ingen vet vad det är man firar och jag kan svära på att ingen av "Luciorna" har en blekaste aning om varför dom står och håller händer ihop med ljus i håret. det har mer blivit nån jävla modevisning med "årets Lucia". massa knaster som itne kom med i slitz för att dom itne va tillräckligt äckliga som dom föröker bli årets Lucia och sitta och prata om julen på nyhetsmorgon. ingen har en aning om vad man firar nu förtiden. allt är bara ett jävla jippo för det mediala. brännde man inte Luxia på bål för i tiden? tycker att man ska införa det igen. då skulle jag gå på luciatåg.

vi slår rekord varje jul i hur mycket vi spenderar på fula julklappar. alla går runt som labbråttor som styrs av våra ideal och löper nya modet till varran och tror att dom kommer må bra av att inte våga va sig själva.

det är sån sjuk dubbelmoral hela tiden. dom flesta är inte inskrivna i svenska kyrkan och många säger att dom inte är "troende". på nått jävla sätt har massmedia och samhället lurat i folk att man sitta och äta äcklig mat och ge bort klappar som man måste låtsas gilla. det roliga är att dom som är troende går i kyrkan på julen och pratar om jesus som allt detta handlar om medans dom som säger att dom inte är troende köper klappar för flera miljoner för att hålla våran statskassa stabil.

hur kan man fira jul om man inte är troende och sen säga att bögar inte ska få gifta sig? argumentet för att bögar itne ska få gifta sig är för att det strider mot bibeln. men varför säga det direkt efter man sagt att man inte är så värst troende och köper massa julklappar till sina fula ungar?

jag har ett förslag: varför skiter vi inte alla i julen bara och åker iväg för dom pengar vi skulle köpt klappar för till en varm semesterort och dricker drinkar på stranden och myser?

tänk på julafton, tänk på varför ni sitter där. vilket hyckleri detta är. ni är inget annat än labbråttor i ett trasigt samhälle. men jag vet hur skönt det är att inte tänka så mycket, hur skönt det är att va feg och mainstream. ni säger att ni gillar detta. det är så mycket skitsnack. ni vet knappt vem ni är eller vad ni tycker är snyggt. ni har blvit lärda genom era liv cad ni ska gilla och vilka normer ni ska leva efter.

hur sjukt låter det inte. ni föds som unika orginal. är helt rena från allt. sne under er tid lär ni er att leggings är snyggt. att gåsjacka är ett tecken på status och man ska hylla en gud som man aldrig sett. ni lär er att man ska se ut som alla andra. allt detta strider mot ju mot allt det som är humant. att va så unik man är och utväcklas till den speciella indeviden vi är skapade till. varför tror ni att ni tycker ett vist plagg är snyggt? är det för att ni själva tycker det eller är det för att ni har lärt er vad som är snyggt och va som ger er ytlig bekräftelse i våran trasiga, mediala samhälle?

var så snäll och skapa era egna traditioner och stilar och spring inte omkring som labbråttor på stan.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Du är verkligen den pinsammaste, mest pateiska och tragiska människa jag nånsin stött på! Du är ju bara en svag människa som måste gå och bry dej i hur alla andra människor lever sitt liv. Gör något åt ditt eget i stället!

Anonym sa...

snyggt! lite den reaktionen jag ville åt.

tack <3

btw jag vet vem du är :)

Anonym sa...

tror inte du riktigt vet själv vad du snackar om. Du kan ju börja med att öppna dina ögon och se dig omkring och sluta dra alla över en och samma kant. Vad lever du i för värld egentligen? du verkar vara sjukt bitter. Stackare!
En sak till, vart får du din fakta ifrån. Vart står det att ingen längre vet varför vi firar jul och lucia osv??? bara nyfiken...

Anonym sa...

visst är det jobbigt när jag bara blir glad när du blir sur <3

Anonym sa...

jag som skrev sist är inte samma som skrev först, only so you know!

Anonym sa...

Haha vem har påstått att jag är sur :P tycker mest att det är skrattretande.
Btw verkar du inte ha någon som helst aning om vem jag är eftersom att jag bara skev det första inlägget :)

Anonym sa...

grejen med min blogg är att få reaktioner från folk. inte skriva nått jävla gull och jag överdriver sjukt mycket. jag har hela tiden strävat efter at folk ska bli lacka. för mig är det inte viktigt att ni tycker som jag gör. det är viktrigt att ni läser och det gör ni ju verkar det som.

så jag få se detta inlägg om julen som mitt första lyckade.

tusen tack

Anonym sa...

Varsågod!
Förstår du bara inte hur du orkar.. skriv om något intressant i stället vafan.
För övrigt var detta första gången jag läste din blogg. Troligtvis sista också...

Anonym sa...

Ja jag håller med anonym 1.. Orkar inte ens engagera mig mer i din blogg längre. Du är bara pinsam!

Anonym sa...

vi får väll se.

Anonym sa...

Meh
Det behövs någon som Struts som skakar om folk lite

Så ni blev irriterade av hans text?
Grattis! Han nådde fram och fick er att känna något
Nu tycker jag att ni kan fortsätta med det, och sen kan ni börja tänka över livet/samhället lite

Anonym sa...

Robin, jag vill inte verka otrevlig på något sätt alls, men har du gått någonting i skolan under ditt liv eller? Jag tror de flesta vet exakt varför högtiderna firas och att de från början inte är kristna högtider. Jag tycker du är helt ute och cyklar när du skriver det här inlägget. Det verkar vara du som inte har en aning om varför vi firar varken Lucia eller jul.
Båda var från början hedniska högtider under medeltiden. Lucia var när vinterfastan började, man slaktade en julgris, åt, festade och söp hela natten. (Låter den inte otroligt likt våra traditioner än idag? Vara uppe och supa hela natten.) På den tiden trodde man att det var årets längsta natt och det var massa övernaturliga väsen ute, även Lucifer var aktiv under den här natten (Där av namnet Lucia). Därför höll man sig vaken hela natten. Gårdens kvinnor gick klädda i vitt och hade ljuskronor i håret. Kyrkan gillade inte denna hedniska suparfest och hittade på att det var helgonen Lucia man firade istället.
Julen kanske du vet mer om, de nordiska länderna bär ju fortfarande kvar det hedniska namnet ”Jul”, istället för andra länders kristna namn (christmas). Julen har alltid varit i december enligt de hedniska traditionerna och passande nog ”råkade” Jesus födas just vid samma tillfälle för att försöka radera ut de hedniska traditionerna.
Grejen är ju den att ingen av dessa högtider firas av religiösa själ, de har firats genom alla tider långt innan kristendomen kom till Sverige, det görs av tradition. Sen är det väl upp till var och en att bry sig om att fira det eller inte. Det är ingenting påtvingat. Sen det där med att vi spenderar mer och mer pengar på julklappar varje år stämmer ju inte riktigt. Köpkraften i Sverige är relativt låg i jämförelse med våra grannländer och orsaken till att man varje år skriver i tidningar att man slagit rekord är ju för att man slagit rekord i siffror. Det är cirka 4 % inflation varje år och ökningen i pengar av försäljningen är inte i närheten av lika hög. Så vi köper helt enkelt mindre och mindre i värde. Förstår du?
BTW, inte för jag antyder nåt, men kommentarena i det här inlägget kommer så tätt att man nästan kan tro att du skrivit alla själv. ;)
Kram på dej sötnos <3

Anonym sa...

omg drama

Anonym sa...

ni känner er uppenbarligen träffade eftersom ni reagerar så aggresivt på hans dåligt grundade påståenden om jul & tradition. med tanke på hur ni formulerar inläggen skulle jag också gissa på att ni för vana att kasta skit på folk där det går att vara anonym och att det är genom det ni ersätter den sociala stimulans man vanligtvis får genom att ta itu med vardagliga konflikter.

ryggar ni undan för folk som tar för sej i det verkliga livet å kommer hem till datorn för att avreagera er?

träffade jag mitt i prick? förvåna mig genom att svara att min beskrivningen av DIG va helt rätt.
kom ihåg, självdistans skadar inte.

det här är nog det enda seriösa inlägget ja kommer skriva här.
verkar som om jag också va tvungen att hävda mig i den här djungeln av e-testosteron.

peace
mr ebba von nikko

Anonym sa...

Själv ska jag lägga mina pengar från julklappar till en resa till Indien tillsammans med familjen, som gör samma sak. SJUKT nice, och faktiskt rätt skönt att göra något nytt till jul. Emelie, du var rätt grym på din traditionshistoria. ;)

Anonym sa...

Joni: jag är grym på allt ;) eller hur robin?